Teammates i sporten og i livet – Q&A: 10 hurtige med Flemming og Karina Svanholm

Har du opholdt dig på de danske racerbaner til trackdays eller DM løb, har du med stor sandsynlighed allerede mødt “The Svanholms”

Flemming og Karina Svanholm er først og fremmest to glade nordjyder som altid er hjælpsomme og imødekommende når man møder dem på racerbanerne. De er også mand og kone, har voksne børn, og en fælles passion for motorsporten på 2 hjul.

Når de ikke arbejder, bruger de ofte tid på racerbanerne, hvor de både kører på store 600 og 1000cc motorcykler, men også bruger en del træningsdage på hver deres Ohvale GP-0 190cc maskiner.

De er altså ”teammates” både på banen og i livet.

Her kommer ti spørgsmål og svar, som måske kan inspirere andre par til at tage sporten op i fællesskab.

Q:
Hvordan begyndte jeres interesse for Road racing sporten, og hvad fik jer til at dyrke det i fællesskab?

Flemming & Karina:
Vi var til et DM i 2014 hvor vi fik lyst til at prøve kræfter med at køre på bane. Vi havde på det tidspunkt kørt mange år på gadecykler.

Q:
Hvordan har jeres erfaringer med Ohvale motorcykler været, og hvad har I lært af at træne og køre på disse motorcykler?

Flemming & Karina:
Det har for det første været supersjovt blot at køre på de små motorcykler. Derudover har det været meget lærerigt da de i stor udstrækning opfører sig som de store banemotorcykler. Vi har lært at få knæene i jorden, blevet meget bedre til at håndtere banekørsel. Det er specielt ind-bremsning, bedre udgang af sving samt generelt flow på banen.

Q:
Hvordan har I tilpasset jer at køre på større motorcykler som supersport 600 og Superbike 1000, og hvordan har I udviklet jer som kørere?

Flemming & Karina:
Det går naturligvis noget stærkere på de store motorcykler. Når det er sagt er der rigtigt meget læring man kan overføre direkte til de store motorcykler. Der er ingen tvivl om vi har haft rigtig meget glæde af træne på vores Ohvaler. Ud over de grundlæggende ting som siddeposition, svingteknik etc. så kan man træne flow kørsel på Ohvalen og direkte få glæde af det på de store motorcykler.

Q:
Hvordan forbereder I jer mentalt og fysisk til trænings- og løbsweekender, og hvad er jeres rutine for at klargøre jeres motorcykler?

Flemming & Karina:
Vi sørger for at spise rigtigt ugen op til, godt med pasta ris etc. Det er også vigtigt at væskebalancen er god. Det behøver ikke være en større videnskab, blot hav fokus på god kost med godt med kulhydrater. Så sørger vi for at vi får godt med søvn, hvis du er træt ryger din koncentration for hurtigt og så kommer man hurtigt ned i rækkerne. Vores motorcykler bliver gået grundigt igennem, er alt sat ordentligt fast, er kæde tandhjul i orden, er dæk i orden. Vi skifter som regel også olien op til en løbsweekend. En god regel er en grundig vask af motorcyklen, så ser man ofte de ting som ikke lige er i orden. Vi benytter os af huskesedler som er oparbejdet gennem tiden, så glemmer du ikke noget. Igen undgå det bliver en større videnskab, det er trods alt blot for sjov og den største forbedring man kan gøre, er at man selv er klar.

Q:
Hvad er jeres største udfordringer i sporten, og hvordan arbejder I hen imod at overvinde dem?

Flemming & Karina:
Det er altid vigtigt at have sig selv med når man kører, ellers kommer man hurtigt ud over ens egen talentgrænse. Der er en hårfin grænse mellem at presse sig selv og køre ud over evne. Jeg tager som regel 1-2 punkter og holder fokus på dem. Det kan være at komme hurtigere ind i et givent sving, eller sidde mere rigtigt på motorcyklen. Vi benytter også lap timere så vi efter en træning kan se mere specifikt på hvor der kan laves forbedringer. For mig selv har jeg den regel at hvis jeg ikke bliver træt og med tiden ikke mister fokus – så kører jeg for langsomt. Hvis du kører helt i din komfortzone og bare kan køre den ene træning efter den anden, så skal der mere fart på. Jeg tror også at man skal gøre sig klart at det er som al anden sport, du skal være parat til at træne og øve dig, have tålmodighed, så kommer det stille og roligt.

 

Q:
Hvordan har jeres fokus på sporten påvirket jeres ægteskab, og hvad har I lært af at dyrke sporten sammen?

Flemming & Karina:
Det er ret let for os, vi har altid været vild med motorsport, så det er en familie ting for os. Hvis ens partner ikke er til motorsport, skal man sørge for at være åben og ærlig med både omfang og pris. Jeg har set tilfælde hvor det ikke er tilfældet og så bliver det lidt presset forholdet hvis der ikke er enighed om det. Tag den bedre halvdel med og se som ikke det kan være sjovt blot at være med. Det er et fantastisk socialt lille samfund hvor alle hjælper hinanden og hygger.

Q:
Hvordan balancerer I sporten med jeres øvrige familie- og arbejdsliv, og hvordan prioriterer I tiden på banen?

Flemming & Karina:
Vi aftaler på forhånd hvordan sæsonen ser ud i store træk. Det er en god ide at have en kalender på plads ret tidligt på sæsonen. Vi er dog som de fleste nødt til at regulere tingene så vores arbejde passes. Der kan jo også snige sig en konfirmation ind som man ikke lige forudså. Jeg tror hvis man ser det som en fritidsinteresse, så kommer prioriteringen meget af sig selv.

 

Q:
Hvordan har sporten hjulpet jer med at udvikle jeres kørefærdigheder, og hvad har I lært af jeres erfaringer på banen?

Flemming & Karina:
Vi har fået meget mere fart på generelt, vi er blevet meget bedre kørere af at bruge vores Ohvaler. Det er uden tvivl en af vores bedste investeringer i motorsporten.

Q:
Hvad er jeres langsigtede mål og ambitioner i sporten, og hvordan arbejder I hen imod at nå dem?

Flemming & Karina:
Vi kører begge to for sjov, men når det er sagt er der ingen af os som vil ligge sidst. Jeg har selv deltaget i et par DM og syntes helt klart det flytter noget, man er meget mere på. Vi vil uden tvivl blive ved med at køre på vores Ohvaler på de baner vi kan komme i nærheden af.

 

Q:
Hvad vil I råde andre par, der overvejer at dyrke sporten sammen, og hvad er jeres bedste råd til at styrke et ægteskab gennem sporten?

Flemming & Karina:
Vær enige om hvor stor en start omkostning I er komfortable med. Pas på med at købe noget som er alt for gammelt og slidt, så risikerer I at miste en masse banetid når det ikke kører. I kan sagtens være 2 om en motorcykel i starten, så kan I også få det prøvet af og evt. købe en lidt nyere motorcykel.

Bestil din nye Ohvale GP-0 190cc i dag:

GP-2 190 - BLACK - REVERSE GEAR(03.GP.ME0BL1RG)
51.999,00 kr.Inkl. moms.
levering 4 - 8 uger
GP-2 190 - BLACK - REVERSE GEAR, 38mm FO(03.GP.ME0BL2RG)
56.999,00 kr.Inkl. moms.
På lager hos forhandler, kontakt os for levering
MY2020 190 daytona BLACK reverse gear(01.GP.ME4BL1.20.RG)
47.299,00 kr.Inkl. moms.
levering 4 - 8 uger

Kurv

Log in